výroky mgr. krause
Tuto stránku ocení asi jen Ti, co zažili vyučování matematické analýzy panem Mgr. Milošem Krausem na VOŠ Jihlava (dnes již také Vysoká škola polytechnická v Jihlavě). Já sám sem měl možnost jeho, řeknemě netradičně, doplňovaný systém výuky okusit a zmůžu se jen na prostoduché... "bravo!".
- O nespočteném příkladu:
"Udělejte si to sami. Jako bych vám řekl nedělejte to." - O nových hodinkách:
"Tady jde o to, že jsem ještě ty hodinky nepochopil, ony začnou hrát za chvíli znovu a já jsem ještě nepřišel na to, jak to zastavit. To ví jenom ti Vietnamci."
...za chvíli hrají hodinky znovu:
"To se musí nechat jednou vyhrát a pak už to hrát nebude." - O příkladu:
"Vyžaduje to především barevnou křídu." - "Občanský průkaz by se měl dostávat, až když budete umět metodu PER PARTES"
- Při výpočtu určitého integrálu:
"Přestaňte tam kecat a teď se projevte. Co to jedna lomeno jedna plus x na druhou?"
Žák:
"Arkustangens."
Profesor:
"Skvěle, skvěle. Mé nadšení nezná mezí, ještě jak ty meze dosadíme a jak je spočteme." - "Nejtěžší na té větě je napsat to ksí."
- "Když se zeptám na tohleto, co to je, tak je to jako Alenka v říši divů."
- "Pro některé z vás jsou to, co tady píšu, čísla a písmenka."
- O bodování písemek:
"Popravdě řečeno, ani těch 50 není žádný zázrak." - O sobě:
"Takovej jsem já dobrák." - Po vyřešení příkladu:
"Skvělé vítězství ducha nad hmotou." - "Může Aristoteles, antický atlet, předběhnout želvu? Nemůže."
- O matematikovi, který vymyslel teorii množin:
"... zjistil, že to co vymyslel není zas až tak pravda a dopadl velmi špatně - se z toho zbláznil, ale nebojte se, vám to nehrozí." - "Já uzavřu sázkovou kancelář, na tom zbohatnu. Na výuce objemu elipsoidu rozhodně nezbohatnu. Uzavírám sázku 100:1, že to nespočítáte."
Za chvíli:
"Dyť jsem to říkal - měl jsem to dát 1000:1." - Žák počítá příklad u tabule.
Profesor: "Vypadá to, že by to mohlo být i dobře, kdyby to nebylo špatně." - Úvahy o zbytečnosti úprav.
Profesor: "Tahleta úprava je v podstatě zbytečná. Když udělám úpravu na tři řádky a čtyři řádky z toho budou zbytečné, co to bude?"
Žákyně:
"Blbost."
Profesor:
"Ne. Minus jeden řádek." - Čtrnáct dní před písemkou:
"Za čtrnáct dní píšeme písemku. Pokud jste se do teď neučili, tak už se neučte. Udělejte si prázdniny, neučte se, to je zbytečný. Stejně se to nenaučíte, to byste museli bejt Einsteinové a Einsteinové, to vy teda nejste." - Teorie chápání:
1. stupeň: poněkud;
2. stupeň: částečně;
3. stupeň: do jisté míry;
4. stupeň: vůbec;
- Úvahy o vícerozměrných prostorech:
"... teda vy máte fantazii, s tím byste mohl vystupovat ve varieté." - "Když někdo napíše žížala po ž tvrdý y, tak to vypadá divně."
- Na studenta u tabule:
"Pane Primus, už jste absolvoval kurs závorek?" - O nevědomosti.
Profesor: "Jestli teda nevíte ani tohle ..."
Žáci: "...tak se jděte rovnou vycpat."
Profesor: "Ano, správně, nechápu teda proč to neuděláte. Víte, kolik by vás tu bylo?" - Žák u tabule píše 1 x 0,1 =1,1.
Profesor: "To je bláááááázen!!!!!" - Žáci přišli až na druhou hodinu cvičení z matematiky.
"...nicméně jste přišli o skvělé zážitky, pan Primus tady počítal soustavu rovnic. Kdybyste to řešil ve varieté, tam by se tomu alespoň zasmáli. Řekl bych, že horší už to bejt skoro nemůže." - O vědění:
"...nevíte, to, to vem čert, teď to víte, za pět minut to vědět nebudete." - "uf, uf, tak jo, to se nám to hezky povedlo."
- Čtrnáct dní před písemkou:
"Pane Primus, nic se nebojte, já si dám silný kafe, dva grogy, dvě slivovice a nějaký silný prášky, ono to nějak dopadne." - Úvahy o občanech:
"Občan se ptá Ota Černý, už jsem to jednou nemohl poslouchat, tak jsem mu napsal a on mi neodepsal." - Harmonická posloupnost:
"...známá není, oblíbená taky ne, ale je to známá a oblíbená řada harmonická." - "Pane Hlinecký, už máte autoškolu?"
"Ano. Tak teď si musíte vybrat, jestli budete ohrožovat bezpečnost silničního provozu nebo budete chodit do školy." - O nekonečných řadách:
"n se blíží k nekonečnu, poslední člen tam není, ale je to ten poslední." - O metodě PER PARTES:
"Tudle jsem slyšel, že tomu někdo říkal Per parte, tak to si bude muset ještě nějakou dobu počkat." - O fundamentalismu:
"Víte, co je to fundamentalismus? Nevíte? Ježíši. To je přece základní. Třeba Islámští fundamentalisté - pozor na to, s těmi není žádná sranda, jestli se to dozví, co jsem o nich říkal, tak do dopadne špatně. Udělají se vším krátký proces." - "Pane Červenka, je ten příklad dobře? No, vyšlo to dobře, tak asi jo. To ale nemusí být zas až tak pravda. Vyjde spousta věcí dobře a můžou být špatně."
- "Minoritní je malý. Co to je klášter Minoritů?"
Žák: "Malý klášter?" - "Tak a teď si musíme položit správnou otázku. Pane Pekárek, jak zní správná otázka?"
(Pekárek spí a neví)
Profesor: "Správná otázka zní takto - bude o víkendu hezky, nebo nebude?" - O kalkulačkách:
"Některé programovatelné kalkulačky tam tu funkci mají, todle je tak kalkulačka pro děti." - "Pane Zahrádka, vy jste se naposledy učil ve 4. třídě."
- "Nejhorší jsou ty římské číslice. Jak ti Římané mohli ovládnout svět takovýma číslicema?!"
- "Chápete to alespoň trochu? Nemusíte to chápat celé. Protože, kam bysme to přišli."
- Po vlastním výroku:
"...něco tam bude nehrát." - chvíle zamyšlení - "To je divný todleto." - "Vy jste dospělí, občanku už máte, tak musíte umět derivovat. To je správné, v 15 občanku dostanete, to je v pořádku, ale v 18 bych z toho udělal zkoušku dospělosti a bych vám to vzal."
- "Čím víc budete dělat chyb, tím víc budete lidi."
- O přednášce po vyložení látky:
"Chápe to někdo?" ... "Někdo rovná se alespoň jeden ... no, takže asi já." - Žák počítá příklad u tabule.
Profesor: "No, tak teď máte dvě možnosti."
Žák napíše na tabuli možné řešení příkladu.
Profesor: "Á, tak tohle je ta třetí." - Opět se někdo snaží u tabule. (integrál z 2px)
Komentář pana profesora: "Kolik je integrál z x?"
(Odpověď)
"Á, 1. To jsem se zase dozvěděl věc."
(Oprava).
"x na druhou lomeno dvěma, výborně. Tak to tam napište. Rovnou to zkraťte, člověče, vy byste na ty dvojky potřeboval osobního poradce. Napište to tam a běžte pryč. A víte co? Běžte kanálem s vašima znalostma!" - Na tabuli je napsána rovnice x - y - 1 = 0 (přímka).
Profesor: "Co je to za křivku?"
Žák nesměle: "Kružnice?"
Profesor: "Ano, správně, je to kružnice. Jenže taková hodně rovná." - Příklad na rozklad goniometrických výrazů.
"Tak, pane Gremlica, napište tam ten vzoreček."
Žákův nejistý pokus.
"No, to je Gremlicův vzoreček."
Druhý žákův nejistý pokus.
"Vida, to je druhý Gremlicův vzoreček." - Průběh výpočtu:
"Skvěle, skvěle, to se nám to pěkně daří."
Konec výpočtu:
"Hotovo - konec - vítězství. Vítězství ducha nad hmotou."